Przy
tak dużej ilości zgłoszeń, na jaką się tym razem odważyliśmy,
twórca, co muszą Państwo wiedzieć, napotyka niezliczoną liczbę
przecudnych osobliwości. Z początku szokującym było, jak wiele
festiwali praktycznie nie istnieje w Internecie. Tzn. zgłoszenia
wysyła się drogą internetową – a jakże – ale żeby się
dowiedzieć czegokolwiek np. na temat dokładnego czasu i miejsca
imprezy, czy nawet na temat wyników selekcji... Ale kto powiedział,
że będzie łatwo? Nieraz o tym, że zakwalifikowaliśmy się na
jakiś festiwal, dowiadywaliśmy się miesiąc po jego zakończeniu.
Wreszcie w skrajnych przypadkach dopiero w kilka miesięcy po
zakończeniu wydarzenia docierało do nas, że uhonorowano nas w jego
trakcie wyróżnieniem. Bywało też tak, że o przyznanej nam
nagrodzie wiedzieliśmy tylko z maila. Nie sposób jednak było
odpowiednio szybko podzielić się taką nowiną ze światem, gdyż
wszystkie strony (zarówno te „tradycyjne” jak i te na
„socialach”) danego festiwalu ostatni raz aktualizowane były,
powiedzmy, dwa lata wcześniej. Zatem oprócz maila z informacją o
nagrodzie, nie było zupełnie nic.
Zaczynając
podsumowanie od końca, zdradzimy, jak po minionych dwóch latach w
przybliżeniu kształtuje się statystyka. Otóż po oględnym
podliczeniu spośród wszystkich wysłanych zgłoszeń, selekcję
udawało się przejść pomyślnie mniej więcej za co piątym razem.
Dalej jednak, gdy już byliśmy na daną imprezę zakwalifikowani,
blisko z co drugiej wracaliśmy z „czymś”, tj. nagrodą,
wyróżnieniem, nominacją, itp. Jest to całkiem intrygujące
zestawienie. Z jednej strony „skuteczność” na poziomie około
20% na etapie selekcji, z drugiej około 50% na etapie „zdobywania
nagród”. Skąd taka rozbieżność? Czy to normalne? Do tej pory
nie zdołaliśmy tego skonfrontować z wynikami znajomych filmowców
festiwalowiczów. Niemniej jednak liczby te dają się interpretować
na różne sposoby oraz do różnych wniosków potrafią skłonić.
Przede wszystkim przy ich okazji zauważyć trzeba, jak bardzo wiele
zależy od pracy selekcjonerów. Ich rola w powszechnej świadomości
bywa chyba nie doceniana. To niewątpliwie trudna i odpowiedzialna
misja. Na daną imprezę kwalifikowanych jest jedynie kilkanaście
lub kilkadziesiąt tytułów często spośród wielu tysięcy! Od
tego, kto zasiada w komisji selekcyjnej i jakie ma upodobania, od
tego, w jakim jest nastroju, siadając do swojej pracy, od tego, czy
dany film zobaczy jako dwudziesty któryś z kolei w ciągu zarwanej
nocy, czy może akurat jako pierwszy podczas porannej kawy –
głównie od tego zależy późniejsze zabarwienie konkretnego
festiwalu. Jego klimat, jego ogólny wydźwięk i tonacja. Miejmy tę
świadomość.
Jeśli chodzi o przecudne osobliwości, to kolejną, z jaką dane nam się było zetknąć, okazała się koncepcja niektórych festiwali, w myśl której oficjalnie można „przejść selekcję”, a i tak nie wejść do programu, więc i nie zostać wyświetlonym. Po raz pierwszy dopadło nas to w przypadku Near Nazareth Festival. Przyjęliśmy to z tym większym rozczarowaniem, iż w kręgu potencjalnych zainteresowanych obejrzeniem „C'est la vie” na dużym ekranie mieliśmy akurat człowieka mieszkającego na co dzień w Izraelu. Twój film został zakwalifikowany, nie zostanie jednak wyświetlony podczas naszego wydarzenia, wciąż jednak może zostać nagrodzony. Czego nie rozumiesz? Możliwość takiego obrotu sprawy była wprawdzie zaznaczona w regulaminie, jednak, dopiero gdy słowo stało się ciałem, zrozumieliśmy, jak absurdalna to okoliczność. Od tej pory przestaliśmy wysyłać zgłoszenia na festiwale, w których regulaminach przewidywano podobną opcję kwalifikacji bez kwalifikacji.
Twórcy kina niezależnego, zwłaszcza gdy mowa jest o krótkich metrażach, mają w obecnych czasach utrudnioną drogę dotarcia do widza. Dla tej niszy szeroka dystrybucja prawie nie istnieje. Ilość metod i sposobów zastępczych jest ograniczona. W naszym przypadku pomysł polegał właśnie na zmasowanym ataku festiwalowym. Wysyłać jak najwięcej zgłoszeń, by w konsekwencji dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców w jak największej ilości miast, miasteczek i wsi we wszystkich stronach świata. Dlatego właśnie idea festiwalu, na który można się zakwalifikować, a i tak nie zostać wyświetlonym, od razu wzbudziła w nas lekki niesmak. To jawne zaprzeczenie czegoś, co było jednym z naszych statutowych priorytetów.
Oprócz Radomia i Poznania w miesiącach wakacyjnych „C'est la vie” odwiedziło: Wielki Szarysz na Słowacji, grecką Hydrę, Teheran, Bangalore w Indiach, Pabianice z tamtejszym festiwalem Kocham Dziwne Kino (co radośnie podkreślamy, bo ze wszystkich rzeczy na świecie, bycie dziwnym zawsze przynosi kapokowi największą satysfakcję), Nashville w stanie Tennessee oraz Nową Sól.
Podobnie okoliczności życiowe nie pozwoliły żadnemu z nas na odwiedzenie Brześcia Kujawskiego podczas Festiwalu „Kultura nas ocali”. Wielka szkoda, gdyż był to jeden z tych rzadkich przypadków, gdy impreza znalazła nas, a nie my imprezę. Byliśmy zaproszeni, by 5 października 2022 zaraz po wyświetleniu naszego filmu wziąć udział w rozmowie z widownią. Niestety skończyło się tylko na przesłaniu krótkiego nagrania z pozdrowieniami dla obecnych.
Październik 2022 był w ogóle rekordowym miesiącem w karierze „C'est la vie”. Był również miesiącem najbardziej „amerykańskim”. 7 października pokazano nas w Bend w stanie Oregon podczas Bendfilm Festival. To jedyny raz, gdy braliśmy udział w konkursie, w którym ewentualne zwycięstwo wiązałoby się z otwarciem szansy na kwalifikację do Oscara. 15 października wyświetlono nas w Chico w Kalifornii podczas Animation Chico, zaś 16 października w Toronto podczas TAIS Animation Showcase. 28 października w związku z obchodami Międzynarodowego Dnia Animacji w ramach wspomnianego tournée O!PLA FOCUS ON POLAND pokazano nas w Helsinkach, na Tajwanie oraz w kolejnych pięciu miastach w Ameryce. W międzyczasie było jeszcze kilka festiwali w Polsce i na świecie. Z ważniejszych warto wspomnieć świdnicki festiwal Spektrum. Tym razem Dolny Śląsk nie okazał się aż tak szczęśliwy jak dwa poprzednie razy. Niemniej jednak malownicza Świdnica z dobrze zorganizowaną imprezą i sympatycznymi ludźmi pozostawiła w nas miłe wspomnienia. Innym z wartych odnotowania w październiku był nasz udział w Warsaw Animation Film Festival. Wydarzenie o niezwykle wysokim światowym poziomie i dużym prestiżu. Samą obecność „C'est la vie” w programie postrzegamy jako sukces.
Grudzień zaczęliśmy od pozakonkursowego pokazu w ramach „Stop-motion panorama” podczas London International Animation Festival. Następnie był konkurs Czarny Koń Animacji w ramach katowickiego Ars Independent. Pozytywnym akcentem, wieńczącym i tak dość już przecież urodzajny rok 2022, był, odbywający się w Los Angeles, International Animation Festival, na którym „C'est la vie” zostało uznane za najlepszy film stop motion.
W międzyczasie nasz film pokazano w Sydney podczas AniMate - Australia Animation Film Festival. Po drodze były jeszcze Filmoffo w Opolu Lubelskim, Stuttgart Festival of Animated Film w Stuttgarcie, Ars Anima w Atenach oraz holenderski Go Short - International Short Film Festival Nijmegen w Nijmegen. Pod koniec miesiąca zdarzyła się jeszcze Wenezuela. 29 kwietnia 2023 podczas tamtejszego Fescilmar Festival w mieście Barcelona zdecydowano się przyznać nam wyróżnienie.
Poniżej lista wszystkich znanych nam wydarzeń z udziałem „C'est la vie”:
2021
- Video, ergo sum - widzę, więc jestem - Częstochowa, Polska - I Nagroda 🏆
- Festiwal Filmów Frapujących - Gorzów Wielkopolski, Polska - „Frapa” w kategorii Forma 🏆
- Adamawa Film Festival - Jimeta, Nigeria
- Kinogram International Film Festival - Warszawa, Polska - I Nagroda 🏆
- Anilogue International Animation Festival - Budapeszt, Węgry - International Panorama Program
- Festiwal Filmów Amatorskich - Filmowe Zwierciadła - Ostrołęka, Polska
2022
- Paris International Animation Film Festival - Paryż, Francja
- Short Film Breaks - Rumunia
- Meihodo International Youth Visual Media Festival - Nowy Jork, NY, USA
- T-Short Animated film Online Festival - Special Diploma 🏆
- Long Story Short Film Festival - Wrocław, Polska - Wyróżnienie 🏆
- Prowincjonalia - Września, Polska
- Ogólnopolski Festiwal Animacji O!PLA - Polska - Srebrny Tobołek Koziołka Matołka 🏆
- Flatpack Festival - Birmingham, Wielka Brytania - WTF Award 🏆
- Sentiero Film Factory - Florencja, Włochy - Wyróżnienie 🏆
- Near Nazareth Festival - Afula, Izrael
- Ustecki Festiwal Filmów Amatorskich UFF(o)A 2022 - Ustka, Polska - Grand Prix 🏆
- Ogólnopolski Konkurs Filmów Niezależnych OKFA - Konin, Polska - Nagroda w kategorii filmu niezależnego, Nominacja do Nagrody im. Jana Machulskiego w kategorii filmu animowanego 🏆🏆
- Ogólnopolskie Spotkania Filmowe - KAMERALNE LATO - Radom, Polska - Nominacja do Nagrody im. Jana Machulskiego w kategorii filmu animowanego 🏆
- Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych ANIMATOR - Poznań, Polska
- FNNH - Filmová noc na hrade - Wielki Szarysz, Słowacja - O!PLA FOCUS ON POLAND
- Animart Festival 2022 - Hydra, Grecja - O!PLA FOCUS ON POLAND
- Shahr International Film Festival - Teheran, Iran
- RIFFA - Regina International Film Festival and Awards - Regina, SK, Kanada
- Bengaluru International Short Film Festival - Bangalore, Indie
- Kocham Dziwne Kino - Pabianice, Polska
- Defy Film Festival - Nashville, TN, USA
- Solanin Film Festiwal - Nowa Sól, Polska - Wyróżnienie 🏆
- Chaniartoon - International Comic & Animation Festival - Chania, Grecja
- Taichung International Animation Festival - Taichung, Tajwan - O!PLA FOCUS ON POLAND
- Tampere Film Festival - Tampere, Finlandia - O!PLA FOCUS ON POLAND
- Złoty Samorodek - Złotoryja, Polska - I Nagroda 🏆
- Kultura nas ocali - Brześć Kujawski, Polska
- Bendfilm Festival - Bend, OR, USA
- Opolskie Lamy - Opole, Polska
- Animation Chico - Chico, CA, USA
- TAIS Animation Showcase 2022 - Toronto, ON, Kanada
- KINOFILM Festival - Manchester, Wielka Brytania - O!PLA FOCUS ON POLAND
- Spektrum Festiwal - Świdnica, Polska
- Warsaw Animation Film Festival - Warszawa, Polska
- Tofuzi • თოფუზი - Tibilisi, Gruzja
- Cinemaforum - Warszawa, Polska
- Međunarodni festival animacije Animanima - Čačak, Serbia - O!PLA FOCUS ON POLAND
- Tbilisi International Animation Festival - Tibilisi, Gruzja - O!PLA FOCUS ON POLAND
- Festiwal Filmowy Offeliada - Gniezno, Polska - Wyróżnienie, Stypendium im. Mikołaja Wojciechowskiego 🏆🏆
- PÖFF Shorts (Black Nights Film Festival) - Tallinn, Estonia - O!PLA FOCUS ON POLAND
- Anilogue International Animation Festival - Budapeszt, Węgry - O!PLA FOCUS ON POLAND
- Animators Guild - Mumbaj, Indie - O!PLA FOCUS ON POLAND
- Festiwal Filmowy im. Eadwearda Muybridge'a - Orzesze, Polska
- London International Animation Festival - Londyn, Wielka Brytania - Stop-motion panorama
- Ars Independent - Katowice, Polska
- International Animation Festival - Los Angeles, CA, USA - I Nagroda w kategorii Stop motion 🏆
2023
- Long Story Shorts - Bukareszt, Rumunia - Najlepsza animacja 🏆
- Brno Film Festival - Brno, Czechy - Wyróżnienie w kategorii animacji 🏆
- Festiwal Kina Offowego Filmoffo - Opole Lubelskie, Polska
- Best Film Awards - Londyn, Wielka Brytania - Najlepsza niezależna animacja 🏆
- Ars Anima Athens Animfest - Ateny, Grecja
- Indian International Short Film Festival Awards - Kalkuta, Indie - III Nagroda w kategorii animacji 🏆
- AniMate - Australia Animation Film Festival - Sydney, Australia
- Go Short - International Short Film Festival Nijmegen - Nijmegen, Holandia - Musical Shorts
- Cannes Film Awards - Cannes, Francja
- Reel 2 Real Film Festival for Youth - Vancouver, BC, Kanada
- Prague International Film Awards - Praga, Czechy - Najlepszy film animowany, Najlepszy oryginalny scenariusz 🏆🏆
- Košice International Film Festival - Koszyce, Słowacja - Wyróżnienie 🏆
- Fescilmar Festival - Barcelona, Venezuela - Wyróżnienie 🏆
- Stuttgart Festival of Animated Film (ITFS) - Stuttgart, Niemcy - O!PLA FOCUS ON POLAND
- Ustecki Festiwal Filmów Amatorskich UFF(o)A 2023 - Ustka, Polska - Najlepszy film XX-lecia 🏆
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz